BRÆNDSTOF En flyvetur på sølle 15 minutter i det østlige Washington lyder ikke som noget, der burde interesse ret mange midtjyder.
Men der var nu tale om verdenshistorie, for amerikanske Universal Hydrogen har som de første i verden foretaget en prøveflyvning med et Dash 8-300-propelfly med en brintbrændselscelledrevet elektrisk motor.
Amerikanernerne skal i samarbejde med Høgildfirmaet Everfuel ombygge danske DAT’s flåde af ATR-propelfly til at anvende brint som brændsel på regionale transportruter her til lands fra og med slutningen af 2025.
Ny teknologi under vingerne
Debut-flyveturen skete i et ombygget propelfly med kælenavnet »Lightning McClean« - et ordspil, der blander navnet på den hurtige Disney-bil med det faktum, at brint ikke udleder C02.
Flyet var et ombygget propelfly, hvor den nye teknologi var placeret under vingerne.
Der var - for en sikkerheds skyld - stadig monteret de almindelige motorer, men dem skruede man altså ned for i 15 minutter, hvor efter man satte sin lid en ekstra tank med 30 kilo brint og den nye brintdrevne motor. I en pressemeddelelse fra det amerikanske firma er man fremme med de store ord om begivenheden: »the dawn of a new golden age of aviation«.
Miljømæssige gevinster
Der er da også store miljømæssige gevinster ved at skifte fra almindeligt flybrændstof til brint fremstillet af eksempelvis vindenergi. Flyvning står nemlig for cirka 2,5 procent af verdens C02-udledning.
Universal Hydrogen vil nu fortsætte med flere prøveflyvninger, og senere på året udelukkende flyve på brint. I begyndelsen af 2024 skal de mange test være afsluttet - hvorefter de debutterende brintdele fra flyet skal udstilles på The Smithsonian Air and Space Museum i Washington - det er verdens femtemest besøgte museum, hvor blandt andet Wright-brødrenes fly og Apollo 11 står udstillet.